söndag 7 december 2014

Tupp och hantverk

Tuppen och hönorna har det lugnt och skönt. Särskilt nu när jag slaktade den andre tuppen som blev mobbad av den andre tuppen. Vi hade ju slakt på förra kurstillfället och vi som kunde fick gärna praktisera hemma. Och det är första gången i mitt liv som jag slaktat, dödat, mördat... eller hur folk nu uttrycker det. Det är ju lite olika, vem man frågar...
Jag känner ingen skräck kring tuppslakt längre. Det är en himmelsk befrielse. Jag är stolt över mig själv att jag klarade det. Så kommer det många tuppkycklingar till våren är det inte ett problem längre :)




Mina kära hönor har börjat värpa som smått :) Härligt med egna ägg!


Jag och barnen hantverkar gärna tillsammans.


För en vecka sedan var det dags för en sväng till Hola igen :)
Det blev mer täljning denna gång. Besök från JAKbanken och Strömsunds permakultur by. Spinna, tova, karda och stöpa ljus hann vi också med.



Kaninerna fortsätter att växa som de ska. Snart är de ju lika stora som mamman.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar