måndag 4 juli 2011

Grabba näsdukarna...

och torka tårarna medan ni läser detta.
Min mellansyster hade googlat och knåpat ihop denna dikt, både jag och hon grät redan när hon sa: min allra käraste syster...

MIN ALLRA KÄRASTE SYSTER
Kära brudpar, min allra käraste syster!
Du är just det, min allra käraste syster.
Precis som i en sagovärld är du den systern
som man bara kan drömma om.
Jag menar, den där man kan fly till när man behöver det.
Skrattar med när man så vill.
Och som man delar både hemligheter och blod med.
Till skillnad från en fantasisyster finns du däremot på
riktigt och du försvinner inte, inte ens när jag önskar det.
För systrar på riktigt, det är man både i nöd och lust.
Visst har medaljen då och då visat upp sin baksida.
Vi har haft våra världskrig, såväl i tid och otid.
För korta stunder har vi avskytt varandra som pesten,
som bara syskon kan.
Däremot hoppas jag att vara lika duktig på att reda ut de
högst tillfälliga osämjor för du betyder så otroligt mycket för mig.
Som jag sa, systrar är man i nöd och lust.
På samma sätt är du och Magnus makar i både nöd och lust.
Även ni kommer att bli osams och försonas, gråta och skratta.
Även ni är själsvänner som kan dela allt med varandra och
som älskar varandra otroligt mycket.
Med tanke på att det här med nöd och lust inte är nytt för dig,
och den träning vi har haft tillsammans är jag helt övertygad
om att du kommer att bli en lika underbar maka till Magnus
som du är en sagoliksyster till mig.
Jag önskar er båda all lycka i framtiden.
Skål för brudparet och min allra käraste syster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar