söndag 23 januari 2011

Helgen

Denna helg har jag spenderat ganska mycket pengar, enligt mig, på viktiga saker!

Träningsdress till barn
Baddräkt till ännu mindre barn
Fröer
Jord
Hästfoder och annat till Pålle...
Det har varit en härlig och som vanligt proppfull helg. Det finns alltid något att göra. Och som vanligt snurrar tankarna i en himla fart i skallen.

När jag och barnen drog iväg till staden så hade jag planerat länge och väl hur jag skulle göra när det gällde alla fröer i år. Jag hade spaltat upp allt på en lista så att jag inte skulle behöva fundera eller söka särskilt länge efter något speciellt.


Här var min lista (innan jag åkte till stan):
- Morötter
- Persilja
- Dill
- Sallad
- Ärtskidor
- Solrosor
- Aster
och
- Pysslingkrage

När jag kom hem från stan så hade det mystiskt följt med fler fröer...
(Det var inte jag som tog stal dem eller tvingade mina barn till någon olovlig handling)

De extra blev:
- Grönkål (som verkar vara en typ av broccoli? hoppas jag)
- Purjolök
- Spenat
och
- Penséer

Jag tycker ändå att jag gjorde ett bra jobb som inte tog med mig hela stället med fröer. Men jag vet ju redan nu att jag inte kommer att ha plats för alla plantor... Det brukar vara så.

Både Blomsterlandet och Granngården hade bra pris på kaktus/såjord. Så jag kan nog ha jord till nästa år också :) Har även skrivit upp lite idéer till sommaren om hur jag ska lägga upp planterandet. Men måste grubbla lite till...

I fredags kom Lantliv i postlådan, lycka!
Den är extra spännande eftersom detta nummer var ekospecial. Själv kan jag störa mig på hutlösa priser som jag aldrig skulle kunna lägga på vissa av deras accesoarer. Och det är ju inte så ofta som en undersköterska står med sitt hus och stoltserar... Men hela upplägget med bilderna, idéerna och inspirationen gillar jag skarpt. En och annan idé poppar ju upp i skallen, som om jag skulle behöva fler..? ;)

Fatta! Stefan Sundström odlar och framställer sitt eget snus :) Coolt! Något min karl skulle börja med om han skulle fråga mig. Men han skulle aldrig fråga mig, typiskt...
Tycker hela reportaget om Stefan är helhäftigt, eftersom han odlar så mycket själv.
Imorgon: Ringa samtal och höra sig för om det ska starta någon montékurs under våren...
Oj, oj, oj! Har börjat gruva mig hejdlöst inför detta. Börjar tvivla på min egen förmåga. Men det är bara att ta tjuren vid hornen och sparka undan alla rädslor. Hjälpas!
Tjing!

2 kommentarer:

  1. Jag förstår dig... när man står vid det där fröstället så känner man vilka enorma ambitioner man har!! Svårt att bara ta det som står på listan! Men jag tyckte du gjorde det riktigt bra!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Åh vad mysigt med hemmaodlade grönsaker! Blir riktigt sugen trots att jag har noll gröna fingrar :)
    Montékurs? Enligt google är det något med hästar? Rätt eller fel? Håller tummarna för dig hur som helst!

    SvaraRadera